tirsdag 4. juni 2024

Vårdreggen 2024

Er det èn konkurranse jeg setter like høyt som NM, så er det Vårdreggen. Det er alltid en flott opplevelse, drevet av en arrangør som virkelig kan det han driver med. Det er bare å håpe at Jens Edgar i HFF orker å stå på i noen år til. Vi skjønner alle at arrangørrollen går ut over hans egne konkurranseambisjoner. 

For min del har åpningen på sesongen vært på det jevne, men ikke mer. De siste turene har dog vært noe bedre. Jeg testfisket et par dager før konkurransen og fikk bl.a en fisk på 5840 gram. Den fisken var av den flotte sorten, og tok ei stor sild i en Tyriskalle.

Konkurransedagen åpnet med at min gode venn Morten Øverby nappa opp en punding på 7,2 kg rett foran meg før halvtimen var gått. Nesten ufint gjort:) Jeg hadde tre bomhugg før jeg fikk opp en tellefisk, men den var på 87cm. Jeg var i kontakt med to fine fisker til i løpet av natta og morgenen, men de slapp. Dermed ble jeg stående med èn fisk, men til gjengjeld holdt den til seier i klassen "størst fisk". Om denne klassen bør døpes om til "lengst fisk" kan diskuteres; Morten sin fisk var kortere men tyngre og i en annen kondisjon enn min. Jeg greide å sette tilbake ørreten min uten å veie den, men anslår vekta til bittelitt under 6 kg. Noe i meg sier at Mortens fisk burde vunnet, men slik er nå reglene pr. idag. Jeg har opplevd å tape på samme måte sjøl og vet hvordan det føles, men alternativene til dagens system tilsier at slik må det være. Det dreier seg om best, og raskest mulig håndtering av fisken.

Denne helga ga meg noen svar som jeg håper er til hjelp under neste helgs NM. Gleder meg som vanlig veldig til det!



Vinnerfisken på Vårdreggen

5840 gram villfisk fra testfisket



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar