mandag 24. juni 2024

Ny båtrekord på Mjøsa

Den siste tiden på Mjøsa har vært preget av tregt fiske, men likevel har en del større fisker kommet opp her og der. Særlig har Morten Øverby vært rå på å komme i kontakt med de store, med seks pundinger hittil i år. Jeg hadde en avtale med Morten om å bli med ham ut lørdag morgen, men ønsket først å ta en kveldstur alene på fredagen den 21. juni. Kvelden bød på bra fiske, med en ørret på 61 cm, flere bomhugg og to-tre ordentlig fine følgere på Livesight før det smalt skikkelig på riggen kl. 2137. Noen minutter senere hadde jeg en kjempefin villfisk i båten, og vekta pendlet mellom 7,9-8,1 kg. Jeg fikk ingen eksakt vekt pga litt urolig sjø, men det var uansett ingen tvil om at det var ny personlig rekord da den forrige rekorden lød på 7,75kg.  Fisken var 85cm lang og i god kondisjon. Den tok en Herten-skalle på 14m. 

Gøy ble det også da jeg hadde med meg Snorre Utengen søndag morgen. Snorre fikk da gleden av å kjøre en ørret på 78cm. På denne tida pleier jeg fortsatt å fiske på natta, men riggfiske lokker vel så mye av flere årsaker. Livesighten avdekker et stort antall stor fisk i sjøen, og selv når ingen av dem biter blir det mye underholdning og spenning . Jeg ser veldig frem til en sommer med mye riggfiske i godt vær! 


Solid kubbe!


Snorre med fin mjøsørret


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar