mandag 5. juni 2023

Vårdreggen 2023

Siste del av mai har vært en bra tid på Mjøsa. Det har blitt flere fine fisker, og starten på sesongen har vært den beste på flere år. Men, de siste to turene før Vådreggen var magre. Riktignok var en av av dem en ren rekogniseringstur før konkurransen, men likevel var det noe usikkerhet før lørdagen kom. Å velge område før en konkurranse er alltid vanskelig, særlig på Mjøsa hvor fisken flytter seg mye fra dag til dag. Nøkkelordet her er antageligvis "vanntemperatur", og i perioder med mye vind og strøm i vannet kan temperaturen variere veldig fra dag til dag.

Valget lørdag falt på sørligere deler av sjøen. På fredagen fisket jeg på et sted som ga det reneste bonanzafsket på konkurransen, men jeg var klar over risikoen og tok valget mitt vel vitende om at det kunne skje. I ettertid kan jeg ikke angre - jeg fikk fisker på 52, 57, 72 og 80 cm og endte opp som nr. 8 av 63 deltakere. Det gir et helt greit utgangspunkt før Høstdreggen i oktober. Ekstra moro var det at jeg lyktes med eldre, hjemmelakkerte skaller som har ligget urørte en stund. Uansett hvor mye nytt og fristende som kommer for salg er det viktig å ikke glemme hva som har virket tidligere. Jeg har kjøpt mye nytt, men finner gjerne tilbake til det "gamle" om hellet svikter. Det å ha for mye å velge mellom kan faktisk bli et problem! "Tenk tilbake" får bli mitt beste tips når fisken ikke biter. Til helgen er det NM. Skitt fiske til alle deltakere!




Fin ørret på 72cm.

Noe slank fisk på 80 cm 5,6 kg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar