lørdag 23. februar 2013

Mens vi venter på våren

Det er snart bare 2 måneder igjen av ventetida, og imens ligger isen tjukk på Mjøsa. Jeg er ikke like ivrig på åbborpilking lengre, men har noen tusen stripete fisk på samvittigheten. Det er en flott fisk, det og, ikke minst en veldig god matfisk.


Den største åbboren min tatt på isfiske fikk jeg i 1991, og den har vært med meg siden den gang. Den veide 1610 gram og tok på pimpel. Kompis Torkel og jeg var ofte i Pellervika og fiska, og risikerte livet på råtten våris. Husker godt at vi nærmest kunne slå hull i isen med nevene, og et par ganger kom vi oss nesten ikke i land igjen pga at isen var blitt mye dårligere i løpet av fiskedagen. Det var vel bare flaks at det gikk bra, for å si det sånn. Fiskelysten var langt større enn vettet! Idag kan jeg riste på hodet og le av hele greia, mens jeg skuer opp på den forevigede fisken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar