søndag 26. juli 2020

Knalldag på Mjøsa

Ferien er på hell, og i morgen er den definitivt over. Heldigvis ble det akkurat nok tid til et par nye turer på Mjøsa. Den første fant sted på lørdag. Arild og jeg har mange sammenfallende tanker om trollingfiske, og vi har etter hvert blitt et godt innarbeidet team. Vi har alltid trua, og har det alltid hyggelig på tur.

Selv om enkelte gjorde det bra natta før, forbinder jeg denne tida mest med dagfiske. Vi hadde lauene og en Apex i vannet kl. 0415. Arild har fått orden på Livesight-funksjonen på Lowrance-maskinen sin, og kl. 0502 kunne vi se en ørret - meget besluttsomt -  ta ei laue nede på 7 meter. Fisken viste seg å være 78 cm lang, og ble veid til 5,1 kilo. Vi ble værende i nesten samme område resten av dagen, og registrerte masse aktivitet mellom riggene, noen tapte hugg og noen undermålere frem til kl. 1200. Da, mens Arild kroket av en mindre fisk på flasher og laue, smalt det ordentlig igjen. En 82 cm lang ørret tok en Apex nede på 13 meter. Denne ble veid til 5,3 kilo. Jeg trodde lenge det var punding, men den var for slank. Før vi ga oss kom det også opp en ørret på 53 cm. All grunn til å være fornøyde med dagen!

82 cm og 5,3

78 cm og 5,1


I dag, søndag hadde jeg med meg far utpå. I regn og vind fikk vi tidlig en ørret på 63 cm. Den tok ei laue bak en flasher på 9 meters dyp. Så fant vi ut at hekksvingeren til loddet hadde løsnet. Antakeligvis har jeg kjørt på noe, og slått den løs. Alle festeskruene var knekt! Det ble en kort tur, og båten er allerede hos en viss båtdoktor på Biri. Ny svinger må skaffes og monteres, og det kan bety at det blir litt lengre enn ønsket til neste gang. Time will show!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar