fredag 10. april 2015

Den forbaska vinden

Det er ikke så mange ting jeg hater. Det skal rett og slett veldig mye til før jeg i det hele tatt bruker det ordet. Det er noe ekkelt med det, noe man helst har overlatt til Odd Børretzen å utdype. Men når det gjelder vind...

Den forbaska vinden har plaget meg lenge. Ikke bestandig, riktignok. Som fiskekompis Torkel sa til meg tidligere i dag: «Jeg kan ikke huske at vi noen gang utsatte en tur til Vänern før i tida!? I løpet av de åra var vi inneblåst kanskje èn dag!» Det er da jeg tenker: «Hva har skjedd?» For jeg tenker også tilbake til mine yngre dager, særlig turene til Storsjøen i Rendalen på blikkstille sjø. Det var slik det var da; stekende sol og stille vann. Noe vind selvsagt, men ikke som nå. Aldri.


Nesten uansett hva jeg har bedrevet av hobbyer opp igjennom åra – jakt, fluefiske, skyting…vinden har vært som en personifisering av selve fienden. Bare under duejakta i august har jeg ønsket den velkommen. Ellers kan den blåse til Bloksberg!

Nå truer den atter en gang med ødeleggelse. Kamuflert av yr.no`s lovende, men akk så usikre langtidsprognoser smyger den innpå, perfekt timet i forhold til mine lenge planlagte turer. Når den så viser seg så klart at selv meteorologene ser den, er det mer med resignasjon enn overraskelse at jeg innser at det nok heller ikke denne gang blir en fullverdig tur til trollingens Mecka. Jeg hadde blitt langt mer overrasket om de første, gode prognosene hadde slått til. Slik har det blitt.

Og jeg HATER det. Virkelig! 

1 kommentar: