søndag 27. oktober 2019

Dagstur med Duo Realis Spinbait80 på Vänern!

Iblant føles det litt som galskap å kjøre tre timer èn vei for å få noen timers fiske, men jeg hadde en merkverdig god følelse da jeg satte kursen for Dalbergså igår kveld. At beslutningen om å reise ble tatt hadde også med ønsket om å teste en ny wobbler å gjøre: I skrinet hadde jeg med meg noen Spinbait80 som har fanget noen gromme mjøsørreter de siste ukene.

Var noget skeptisk i hard vind og piskende regn fra morgenen av, og da ti stenger var satt var fingrene blåfrosne. Heldigvis stoppet regnet. Av de 10 wobblerne hadde jeg satt på 2 stk Spinbait; èn i overflata og èn på riggen, 7 meter. Da disse to hadde fanget hhv villaks på 68 cm og en fettfinneklippet laks på 78 cm i løpet av den første drøye timen, var det bare å sette på flere av samme sort. Likevel var det en Bomber RT som fanget neste fisk på 58 cm.

"Green Smelt"

Velfødd Vänern-laks

Det tok lang tid før neste hugg; en pen fisk slapp en Strike Pro noen meter bak båten. Få minutter senere bestemte jeg meg for å rive. Lurte litt på hvilken siden jeg skulle begynne med, og valgte heldigvis babord. Da 3 stenger sto igjen på styrbord side knarret det godt igjen, og en feit ørret på 70cm fikk kjøre båt rett før mørket kom. Denne ørreten tok, i likhet med villaksen, en Spinbait i fargen "Green Smelt". Den største laksen på litt over 6 kilo likte fargen "Komochi Wakasagi". Farten var 2,8-3,2 knop og vanntemperaturen 10,5-10,9 grader. Det blir spennende å prøve denne wobbleren fremover, ikke minst på Mjøsa i mai!

70cm sprek ørret
4,3 og 6,0 kilo



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar